Themacursussen

Opgelet, onderstaand aanbod is inmiddels verlopen

Kijk in het menu of het nieuwe seizoen al beschikbaar is als u de actuele cursussen wilt zien

Naast onze langlopende basiscursus cultuurgeschiedenis, hebben we dit seizoen ook weer een aantal kortere themacursussen - hieronder een overzicht. Deze cursussen hebben plaats op dinsdag (naar keuze in de voor- of namiddag).

Themacursus 1: Pieter Bruegel de Oudere

Cineast en fantast met pen, penseel en lijmverf

In 2019 is het 450 jaar geleden dat Pieter Breugel de Oudere stierf. Maar zijn werken leven voort in het collectieve onderbewustzijn van bijna iedereen. Van de ‘Firma  Bruegel & Zonen/Kleinzonen’ kennen we natuurlijk de vaak humoristische zoekplaatjes in een landelijk ‘boerse’ setting. Maar naast stamvader van de familie en bedenker van allerlei vermakelijke taferelen was Pieter Bruegel de Oudere ook een zeer begenadigd tekenaar en schilder met een enorme fantasie.

Plezant gepenseelde plattelanders, geraffineerd getekende panorama’s of hallucinante helletaferelen… Hoe verschillend ze bij  een eerste oppervlakkige observatie ook mogen lijken, de overeenkomst zit hem niet alleen in de trefzekere pen- en penseelvoering of hun soms verrassende kleurgebruik,  maar ook in de wijze waarop Bruegel  als een volleerd filmregisseur helder, overtuigend én subtiel een verhaal weet uit te beelden. Het is dan ook helemaal niet verwonderlijk dat zijn werk zo gevraagd was en  generaties kunstenaars zich door hem lieten inspireren.

In deze reeks van 4 bijeenkomsten kijken we niet alleen naar de beeldtaal van Pieter Bruegel de Oudere maar gaan we ook weer dieper in op zijn werkwijze en andere materiaal-technische aspecten. Kunsthistorische feiten en maatschappelijke achtergronden worden daarom regelmatig afgewisseld met praktijk demonstratie van historische teken- of schildertechnieken. Grafisch werk, olie op paneel óf de tegenwoordig bijna volledig uit het geheugen gewiste  ‘Tüchlein-techniek’ waarmee Pieter Bruegel o.m.zijn beroemde ‘Parabel van de Blinden’ maakte; het komt allemaal ter sprake.

  • 4 lessen op dinsdag van september tot oktober 2019
  • Interesse of inschrijven: neem contact op via mail 

Themacursus 2: Neerpelt 2020. Chasing Flowers

Bloemen zijn in essentie de voortplantingsorganen van de plant, maar de bloem is tevens een figuur op het grensgebied van de biologie en de cultuur. Ze verenigt het natuurlijke, het artificiële en zelfs het symbolische
De bloem, ploem, ploem, geeft dus aanleiding om breed uiteenlopende terreinen te verkennen.  Als metafoor is de bloem dermate onuitputtelijk dat er een geheel ABC (Anjerrevolutie, kunstenaar Banksy, de film Citizen Kane – met de mysterieuze laatste woorden ‘Rosebud’, enzovoort) mee kan samengesteld worden.
In ‘Les fleurs du mal’ ontrafelt dichter en kunstcriticus Charles Baudelaire het spanningsveld tussen schoonheid en kwaad. Hiermee verbrak hij de conventionele esthetiek die we verder onderzoeken via kunstenaars of concepten als: Arts & Crafts, bermmonumenten, JG Ballard, Banksy, Beyoncé, Frédéric Bazille, Anne Teresa De Keersmaeker, flowerpower, Léon Frederic, Georgia O’Keeffe, het Hoog- en levenslied, Robert Mapplethorpe, Ombra mai fu, Ono No Komachi, Odilon Redon, Pipilotti Rist, de Hollandse tulpengekte of Andy Warhol. Hopelijk sluiten we aan bij de woorden die Voltaire in de mond legde van ‘Candide’: ‘Il faut cultiver son jardin’ - iets wat cineast en tuinier Derek Jarman dan weer heel eigengereid in wist te vullen.
  • 7 lessen op dinsdag van januari tot februari 2020
  • Interesse of inschrijven: neem contact op via mail 

Themacursus 3: Kunst en Mode - vier markante vrouwen 

In deze cursus bespreken we vrouwelijke avant-garde kunstenaars en vrouwelijke modeontwerpers bij wie we een duidelijke kruisbestuiving zien tussen kunst en mode.
Natalia Goncharova (1881-1962) is een sleutelfiguur die haar stempel drukte op de schilderkust van de Russische avant-garde. Samen met haar partner Michael Larionov ontwikkelde ze een nieuwe stijl, het Rayonsime. Tot aan de Eerste Wereldoorlog had ze een internationale uitstraling. Daarna is Goncharova in het westen vooral bekend geraakt als de inspirerende ontwerpster van de kostuums en de decors voor les Ballets Russes van Diaghilev. Ze vestigde zich in Parijs en bleef een invloedrijk figuur. Minder bekend is dat Goncharova in de jaren twintig veel succes had met haar textielontwerpen en een succesvolle modeontwerpster was.
Sonia Delaunay portrait photograph Sonia Delaunay (1885-1979) een leven tussen kunst en toegepast kunst. Haar leven en haar schilderscarrière zijn nauw verweven met die van haar echtgenoot Robert Delaunay. Beiden waren pioniers op het gebied van de kleurenabstractie. Samen ontwikkelden zij de theorie van de simultane contrasten, beter bekend als het Orfisme. Ondanks hun creatieve samenwerking werden de schilderijen van het echtpaar Delaunay lange tijd ten onrechte aangezien als het werk van Robert Delaunay. Terwijl hij zich volledig aan zijn kunst kon wijden, zorgde zij voor de inkomsten door zich op de toegepaste kunst te richten. Haar sterk gevoel voor kleur en vormgeving maakte haar tot een invloedrijk figuur in de wereld van het internationale textielontwerp en de mode. Haar Parijse Boutique Simultanée kende in de jaren twintig een groot succes.
Gabrielle Chanel en marinière Coco Chanel (1883-1971) de legendarische Franse modeontwerpster wordt nog steeds gezien als een bron van inspiratie, haar ideeën beïnvloeden vandaag de dag nog steeds de modewereld. De eigenzinnige Chanel ontwikkelde vanaf de jaren twintig een eigen stijl, gekenmerkt door een tijdloze elegantie. Ze ontwierp luxe kleding, maar comfortabel en eenvoudig van snit. Dit was totaal nieuw in een wereld waar vrouwen nog korsetten droegen. Behalve haute couture kleding heeft ze kostuums gemaakt voor ballet, toneel en film, juwelen ontworpen en accessoires gecreëerd. Ook worden haar beroemde parfums nog steeds verkocht. Alhoewel ze haar activiteit niet als een vorm van kunst beschouwde, maar als het uitoefenen van een métier, stond ze heel dicht bij de kunstenaars van haar tijd. 
Elsa Schiaparelli (1890-1973) is een van de kleurrijkste figuren uit de modegeschiedenis. Ze was de grote rivale van Coco Chanel. Ze is minder bekend dan Chanel, maar heeft toch minstens zo veel invloed gehad op de mode. Hun creaties werden geregeld met elkaar vergeleken en allebei hadden ze hun fans in het milieu van de rijke bourgeoisie en de kunstenaars. De verschillen tussen beide dames konden niet groter zijn. Chanel, afkomstig uit een zeer arm milieu, stond voor sobere chic. Schiaparelli, telg uit de Romeinse aristocratie, stond voor chique excentriciteit. Elsa Schiaparelli zag haar ontwerpen meer als een vorm van kunst, terwijl Chanel altijd is blijven volhouden dat ze geen kunst maakte, maar wel vakwerk. De ontwerpen van Schiaparelli waren flamboyant en soms schokkend. Ze stond zeer dicht bij de surrealisten en ze liet zich vaak inspireren door kunstenaars.
  • 4 lessen op dinsdag in maart 2020
  • Interesse of inschrijven: neem contact op via mail 
Kunst & Musea Overpelt © 2017 - 2024